NIEUWS

Invictus Games 2022

Stichting Hephaistos was bij de Invictus Games 2022 in Den Haag..

Artikel Gelderlander Themadag 7 oktober 2021

Een mooi artikel in De Gelderlander over de Themadag van Stichting Hephaistos op 7 oktober 2021. Klik hier om de PDF te lezen. Of kijk direct bij De Gelderlander.

Film Themadag 7 oktober 2021

Onze themadag op 7 oktober is gefilmd door Omroep V. Zij hebben een prachtige reportage gemaakt die de moeite van het bekijken waard is. De reportage is op het YouTube kanaal van Omroep V te bekijken via deze link: https://youtu.be/ERnGCDkfRMs

Themadag 7 oktober 2021

Op 7 oktober 2021 hebben we onze jaarlijkse themadag gehouden bij Stal Mansour in Arnhem.

Koffie schenken voor Hephaistos

Saskia Pronk en Gijs Meijerink, beiden Hephaistosianen, wonen op de kop van Deelen. Vrijwel naast de ingang van het Deelerwoud, een gebied met prachtige natuur. En die natuur is in deze coronatijd in trek bij velen: wandelaars en fietsers bezoeken het gebied met grote regelmaat. Zoveel mensen, dat bracht Saskia en Gijs op een idee. Zij organiseerden een spontane koffieschenkerij, compleet met thee en koek. En de opbrengst? Die werd aangeboden aan Stichting Hephaistos!

Een goed 2021!

Wij wensen iedereen een goed en gezond 2021!

Therapeutisch paardrijden voor veteranen

Luitenant ter zee 3e klasse Coenraad Kunz heeft vanuit zijn studie aan de Nederlandse Defensie Academie onderzoek gedaan naar het werken met paarden in therapeutische context. Een onderzoek dat relevant is, omdat de zorg voor militairen na crisisoperaties meer en meer een verantwoordelijkheid is voor de defensieorganisatie. Het is hun verantwoordelijkheid om kennis en kunde in te zetten in de ondersteuning van hen die door inzet psychisch in de problemen zijn gekomen. De hele scriptie is hier te lezen.

Scriptie Bas Groeneveld

Bas Groeneveld heeft zijn studie aan de Koninklijke Militaire Academie in Breda afgerond met een scriptie met als titel "TRAINING MET PAARDEN TER BEVORDERING VAN VETERANENWELZIJN". De hele scriptie is hier te lezen.

Stal Mansour strijdt tegen Corona

Ook bij Stal Mansour zijn de activiteiten stopgezet tot 1 juni 2020. Ook de activiteiten van de Hephaistosianen zijn daardoor stilgelegd. Lees hier de informatie die door Stal Mansour aan haar leden is gezonden.

Eerste Mencertificaat uitgereikt

Het is korporaal der eerste klasse (Gnk/bd) Martine Wolf-Draaijer gelukt om een officieel Stichting Rijvaardigheidsbewijzen Recreatieruiter Nederland (SRR) Ruiterbewijs (lees Menbewijs) te halen.

Oproep voor nieuwe deelnemers

In de (digitale) media van de BNMO en van het Veteraneninstituut hebben we een oproep mogen plaatsen voor nieuwe deelnemers aan het project Hephaistos.

Uitzending en video "BEAU" bij Stal Mansour

Gijs Tuinman over wat werken met paarden betekent voor veteranen met PTSS in het nieuwe programma "BEAU" van Beau van Erven Dorens.

Opnames "BEAU" bij Stal Mansour

Op donderdag 12 september werden bij Stal Mansour opnames gemaakt van de training van de Hephaistosianen voor uitzending in het nieuwe programma "BEAU" van Beau van Erven Dorens.

Artikel Defensiekrant

In het recente nummer van de Defensiekrant is een artikel gewijd aan de activiteiten van Stichting Hephaistos. Het artikel is via de link hieronder te lezen. Naar het artikel in de Defensiekrant

Artikel NRC

In de NRC stond op 24 juni een artikel over veteranen met PTSS en hun moeilijke zoektocht naar hulp en ondersteuning.

Onderzoeksverslag pilotstudie

Het onderzoeksverslag van het onderzoek (pilotstudie) naar de behandeling van PTSS-gediagnostiseerde veteranen middels interactie met paarden, is op vrijdag 14 juni aangeboden. Het onderzoeksrapport is hier te downloaden.

Artikel Telegraaf

Op zaterdag 15 juni plaatste de Telegraaf / Nieuws van de dag een mooi paginagroot artikel in de krant over Gijs Tuinman, drager van de Willemsorde, de hoogste Nederlandse onderscheiding, en zijn inzet voor collega's en anderen met PTSS.

Foto's presentatie onderzoek bij Stal Mansour

Op vrijdag 14 juni werd bij Stal Mansour in Schaarsbergen het onderzoeksrapport inzake de pilotstudie naar de behandeling van PTSS-gediagnotiseerde veteranen middels interactie met paarden gepresenteerd.